N(nowoczesna) – kolekcja sztuki
ze zbiorów Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku
Wystawa w dawnej dzwonnicy na Wzgórzu Katedralnym
lipiec – wrzesień 2016
W 1948 roku w nowo powołanym Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku rodzi się pomysł zakupów sztuki nowoczesnej do stworzenia kolekcji muzealnej a zarazem wsparcia młodych twórców. Zaczęto nabywać szeroko pojęte dzieła z zakresu sztuk wizualnych. Z czasem Muzeum zaczyna organizować warsztaty i plenery artystyczne związane z tematyką kopernikowską i miastem Frombork. Uczestniczący w plenerach zaproszeni artyści tworzą prace w dowolnych technikach i materiałach by uwiecznić swój pomysł/ideę. Część z prac poplenerowych zostaje ofiarowanych bądź zakupionych do Muzeum.
Obecna kolekcja stanowi zatem swoisty konglomerat dzieł, które dziś są trzonem Działu Sztuki Nowoczesnej Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku.
Proponowana wystawa N(nowoczesna) – kolekcja sztuki ze zbiorów Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku to zestawienie wybranych prac dla ukazania nie tyle zbioru, co każdego dzieła z osobna. Mamy więc na wystawie reprezentacyjne, na światowym poziomie prace takich twórców jak Henryk Stażewski, Władysław Hasior czy Jonasz Stern, których to dzieła znajdują się w wielu kolekcjach najważniejszych Muzeów i Galerii w Polsce oraz na świecie. Malarstwo, kolaże, assemblage, grupy prac optycznych wykonane w technice własnej czy wręcz formy przestrzenne składają się na całość wystawy.
W epoce nowoczesnych muzeów stawiamy pytanie o piękno, rolę sztuki. Jednak ta niewiadoma kieruje nas ku doświadczeniu i wydobywaniu z dzieł sztuki owej tajemnicy. Zatrzymujemy się na chwilę w działaniu by dokonać refleksji nie tyle nad daną pracą, wystawą, co nad sobą i swoim istnieniem w świecie.
Zauważamy, że sztuka nowoczesna tak trudna w odbiorze to pewne uzupełnienie braku w naturze – warunek konieczny do kontemplacji piękna i brzydoty, która otacza nas na co dzień.
Stworzona wystawa to rozmaitość propozycji do przemyśleń i własnego poznania. Pokonania ograniczeń, ale i zapytań o oczekiwania wobec sztuki nowoczesnej czy działalności wystawienniczej Muzeów. Widzieć dzieło tak by zauważyć, dotknąć jego głębi i dotrzeć do własnego spełnienia.