50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej

Parafia Katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku
Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku
Muzeum Pomnika Historii „Frombork Zespół Katedralny”
Miasto i Gmina Frombork

50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej

Frombork 2017

02 lipca –13 sierpnia

Bazylika Archikatedralna Wniebowzięcia NMP i św. Andrzeja Apostoła we Fromborku

Koncerty w niedziele o godzinie 15:30

Sprzedaż biletów przed koncertem

Ceny biletów: normalny – 15 zł, ulgowy – 10 zł

PROGRAM

2 lipca, niedziela, godz.15:30

Koncert inauguracyjny

 Arno Hartmann (Niemcy), dyrygent
Roman Perucki, organy
Łukasz Długosz, flet
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku

J.S. Bach (1685-1750)
Preludium i fuga Es-dur BWV 552

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Symfonia nr 41 C-dur „Jowiszowa”

Enjott Schneider (*1950)
Bernardus Fresken, Koncert na flet, organy i orkiestrę
1: ROSA CANINA, 2: MĄDROŚĆ DRZEW, 3: SALVE REGINA, 4: BURZA OGNIA: UNIO MYSTICA

9 lipca, niedziela, godz. 15:30

Andrzej Chorosiński, organy

Johann Sebastian Bach  (1685-1750) Toccata d-moll BWV 565

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)  Sonata g-moll H 87 Wq 70.6 Allegro moderato – Adagio – Allegro

Johann Sebastian Bach/A.Vivaldi    Koncert a-moll BWV 593

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)  VI Sonata d-moll

Louis Vierne (1870-1937) „Carillon de Westminster”

16 lipca, niedziela, godz. 15:30

Ludmiła Gołub (Rosja), organy 

Juan Bautista José Cabanilles (1644-1712)  Batalla Imperial

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata i  fuga F-dur BWV 540

Johann Sebastian Bach (1685-1750)  Fantazja chorałowa  „Jesu,meine Freude” BWV 713a

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) Uwertura ze  Suity C-dur KV 399

Edward Elgar (1857-1934) Marche Imperiale op.32

Aleksandr Skriabin (1872-1915) 2 Preludia: op.45 nr 1 i op. 51 nr 2

César Franck (1822-1890) Chorał nr 1 E-dur

23 lipca, niedziela, godz. 15:30

Wolfgang Seifen (Niemcy), organy

Improwizacje
1. Preludium, Adagio i Fuga (w stylu niemieckiego baroku), 2. Drei Charakterstücke (w stylu ROMANTYCZNEGO  BAROKU)
- Cantilene
- Scherzo
- Arabeske
3. Tryptyk symfoniczny
-  Andante/Allegro vivace
-  Danse macabre
-  Finale

30 lipca, niedziela, godz. 15:30

Marek Stefański, organy

Mikołaj z Krakowa (XVI w.) Salve Regina

Dietrich Buxtehude (1637-1707) Fuge giga BuxWV 174b

Johann Gottfried  Walther (1684-1748) Partita chorałowa „Vater unser im Himmelreich”

Jeremiah Clarke (1674-1707)  Suita teatralna w 7 częściach

Johann Sebastian  Bach (1685-1750)  Schmuecke dich, o liebe Seele BWV 654

Johann Sebastian  Bach (1685-1750)  Ouverture, Recitativ, Aria i Fuga-Chorał na podstawie Kantaty BWV 1083 (opr.: M. Stefański)

6 sierpnia, niedziela, godz. 15:30

Josef Still (Niemcy), organy

César Franck (1822-1890) III Chorał a-moll

Johann Ludwig Krebs (1713-1780)  Fantasia sopra Freu dich sehr, o meine Seele

Tańce z XVI w.

Anonymus (1593) Intrada

Pierre Phalese (1583) Almande Poussinghe

Bernhard Schmid (przed 1577) Ein schoener Englischer Dantz

Bernhard Schmid (przed 1577) La Corante du roy

Pierre Phalese (1583) Ungaresca

Feliks Nowowiejski (1877-1946)

II. Symfonia na organy g-moll op. 45 Nr 2
1. Preludio festivo, 2. Adagio (Przed krucyfiksem w kościele Mariackim w Krakowie), 3. Finale (Recitativo – Fuge)

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Passacaglia i fuga c-moll BWV 582

13 sierpnia, niedziela, godz. 15:30

Arkadiusz Popławski,  organy
Chór Kameralny „Ad libitum”, dyrygent – Izabella Zielecka-Panek

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Msza koronacyjna c-dur

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621) – Echofantazja „a”

Girolamo Frrescobaldi (1583 – 1643)  – Toccata prima

Jan Sebastian Bach (1685 – 1750)  – Sonata triowa III d – moll

Max Reger (1873 – 1916) – Toccata i fuga d – moll op. 59.

Jehan Alain (1911 – 1940) – Litania

Eugène Gigout (1844 – 1925)  – Toccata h – moll

Improwizowana fantazja symfoniczna pt. „Gród Naszej Pani” na motywach pieśni maryjnych.

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w programie.

  

Patronat medialny: TVP Kultura

Organy fromborskie

O pierwszych organach fromborskich niewiele można powiedzieć. W dokumentach kapituły fromborskiej z 1506 r. zachowała się wzmianka o budowie organów, w ramach naprawy zniszczeń wojennych. Sporządzenie instrumentu zlecono mistrzowi Janowi z Chojnic. Jak wynika z innego zachowanego dokumentu, ich budowa trwała jeszcze w 1513 r. Instrument zrabowali z katedry fromborskiej Szwedzi w czasie wojny w latach 1626-1629. Nowe organy pochodzą z 1683-1686 r. Ówczesny biskup warmiński Michał Radziejowski, powierzył ich budowę organmistrzowi Danielowi Nitrowskiemu z Gdańska. Barokową dekorację malarską wykonał Jerzy Piper z Lidzbarka Warmińskiego. Organy miały 27 głosów, ustawionych na trzech wiatrownicach suwakowych i trzy registry pomocnicze. Po kilku latach w zbudowanych i ozdobionych znacznym nakładem kosztów organach ujawniły się liczne usterki. Próba ściągnięcia ich konstruktora w celu dokonania naprawy Terlecki, organmistrz z Elbląga, wskazał na źródło ciągłych niedomagań instrumentu. Było nim pochylenie się empory, na skutek pęknięcia nad portalem ściany nośnej. Spowodowało to zniekształcenie traktury co z kolei unie powiodła się. Odtąd organy fromborskie nigdy właściwie nie były w pełni sprawne i przechodziły liczne naprawy, nie zawsze udane poprawki i uzupełnienia. W 1870 r. Maks niemożliwiło prawidłową pracę organów. W 1935 r. istotną rekonstrukcję, zmierzającą do poprawy stanu technicznego i jakości brzmienia instrumentu, wykonała firma organmistrzowska Emanuela Kempera z Lubeki. Zachowano wprawdzie stan pierwotny prospektu i część starych piszczałek, zmieniono jednak system wiatrownic na woreczkowo-wentylowe oraz trakturę z mechanicznej na elektromagnetyczną. Nad sklepieniem tzw. Kaplicy Polskiej zbudowano nowe organy chórowe”. Traktura elekromagnetyczna umożliwiła połączenie obu instrumentów. Stół gry o pięciu klawiaturach ręcznych i klawiaturze nożnej (tzw. pedał) umieszczono w prezbiterium, w pobliżu organów chórowych. Organy posiadały wówczas 48 głosów, rozdzielonych pomiędzy dwa instrumenty, organy główne (35 głosów) i organy chórowe (13 głosów). Pod koniec II wojny światowej organy fromborskie zostały zniszczone w ok. 60%. Dopiero w 1960 r. ksiądz Józef Sianko, salezjanin, wikariusz katedralny, rozpoczął prace zabezpieczające, a następnie odbudowę fromborskich organów. Wkrótce o pomoc poproszono zakłady organmistrzowskie: Włodzimierza Truszczyńskiego, Józefa Sobiechowskiego i Dominika Biernackiego. Opracowanie projektu rekonstrukcji i nadzór nad pracami powierzono doc. Janowi Jargoniowi z Katedry Organów Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Po szesnastu latach milczenia organy ożyły w 1962 r. Ostatni etap odbudowy i rekonstrukcji organów przypada na lata 1967-1970. Zadania tego podjęła się firma organmistrzowska Zygmunta Kamińskiego z Warszawy. Obecnie organy posiadają 67 głosów, w tym 51 – organy główne (4 manuały i pedał), 16 głosów organy chórowe (2 manuały i pedał). Całość łączy jeden kontuar, znajdujący się w nawie głównej, pod organami głównymi. W licznych przeróbkach i rozbudowach zaginęło pierwotne założenie estetyczne organów fromborskich z końca XVII w. Z dawnego instrumentu Daniela Nitrowskiego pozostał jedynie zabytkowy chór muzyczny i prospekt organowy. Dzięki rozbudowie zyskały natomiast organy szerokie możliwości brzmieniowe, pozwalające na wykonywanie wszechstronnego repertuaru. To, a także znakomita akustyka katedry sprawia, że organy fromborskie cieszą się coraz większym zainteresowaniem, zarówno koncertujących organistów z kraju i zagranicy jak i słuchaczy, licznie uczestniczących w corocznych letnich spotkaniach z muzyką organową. Według opinii wielu z nich fromborskie organy należą do grupy najpiękniejszych i najlepszych instrumentów w Polsce.