Parafia Katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku
Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku
Muzeum Pomnika Historii „Frombork Zespół Katedralny”
Miasto i Gmina Frombork
50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej
Frombork 2017
02 lipca –13 sierpnia
Bazylika Archikatedralna Wniebowzięcia NMP i św. Andrzeja Apostoła we Fromborku
Koncerty w niedziele o godzinie 15:30
Sprzedaż biletów przed koncertem
Ceny biletów: normalny – 15 zł, ulgowy – 10 zł
PROGRAM
2 lipca, niedziela, godz.15:30
Koncert inauguracyjny
Arno Hartmann (Niemcy), dyrygent
Roman Perucki, organy
Łukasz Długosz, flet
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku
J.S. Bach (1685-1750)
Preludium i fuga Es-dur BWV 552
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Symfonia nr 41 C-dur „Jowiszowa”
Enjott Schneider (*1950)
Bernardus Fresken, Koncert na flet, organy i orkiestrę
1: ROSA CANINA, 2: MĄDROŚĆ DRZEW, 3: SALVE REGINA, 4: BURZA OGNIA: UNIO MYSTICA
9 lipca, niedziela, godz. 15:30
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata d-moll BWV 565
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) Sonata g-moll H 87 Wq 70.6 Allegro moderato – Adagio – Allegro
Johann Sebastian Bach/A.Vivaldi Koncert a-moll BWV 593
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) VI Sonata d-moll
Louis Vierne (1870-1937) „Carillon de Westminster”
16 lipca, niedziela, godz. 15:30
Juan Bautista José Cabanilles (1644-1712) Batalla Imperial
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata i fuga F-dur BWV 540
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fantazja chorałowa „Jesu,meine Freude” BWV 713a
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) Uwertura ze Suity C-dur KV 399
Edward Elgar (1857-1934) Marche Imperiale op.32
Aleksandr Skriabin (1872-1915) 2 Preludia: op.45 nr 1 i op. 51 nr 2
César Franck (1822-1890) Chorał nr 1 E-dur
23 lipca, niedziela, godz. 15:30
Wolfgang Seifen (Niemcy), organy
Improwizacje
1. Preludium, Adagio i Fuga (w stylu niemieckiego baroku), 2. Drei Charakterstücke (w stylu ROMANTYCZNEGO BAROKU)
- Cantilene
- Scherzo
- Arabeske
3. Tryptyk symfoniczny
- Andante/Allegro vivace
- Danse macabre
- Finale
30 lipca, niedziela, godz. 15:30
Mikołaj z Krakowa (XVI w.) Salve Regina
Dietrich Buxtehude (1637-1707) Fuge giga BuxWV 174b
Johann Gottfried Walther (1684-1748) Partita chorałowa „Vater unser im Himmelreich”
Jeremiah Clarke (1674-1707) Suita teatralna w 7 częściach
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Schmuecke dich, o liebe Seele BWV 654
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Ouverture, Recitativ, Aria i Fuga-Chorał na podstawie Kantaty BWV 1083 (opr.: M. Stefański)
6 sierpnia, niedziela, godz. 15:30
César Franck (1822-1890) III Chorał a-moll
Johann Ludwig Krebs (1713-1780) Fantasia sopra Freu dich sehr, o meine Seele
Tańce z XVI w.
Anonymus (1593) Intrada
Pierre Phalese (1583) Almande Poussinghe
Bernhard Schmid (przed 1577) Ein schoener Englischer Dantz
Bernhard Schmid (przed 1577) La Corante du roy
Pierre Phalese (1583) Ungaresca
Feliks Nowowiejski (1877-1946)
II. Symfonia na organy g-moll op. 45 Nr 2
1. Preludio festivo, 2. Adagio (Przed krucyfiksem w kościele Mariackim w Krakowie), 3. Finale (Recitativo – Fuge)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Passacaglia i fuga c-moll BWV 582
13 sierpnia, niedziela, godz. 15:30
Arkadiusz Popławski, organy
Chór Kameralny „Ad libitum”, dyrygent – Izabella Zielecka-Panek
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Msza koronacyjna c-dur
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621) – Echofantazja „a”
Girolamo Frrescobaldi (1583 – 1643) – Toccata prima
Jan Sebastian Bach (1685 – 1750) – Sonata triowa III d – moll
Max Reger (1873 – 1916) – Toccata i fuga d – moll op. 59.
Jehan Alain (1911 – 1940) – Litania
Eugène Gigout (1844 – 1925) – Toccata h – moll
Improwizowana fantazja symfoniczna pt. „Gród Naszej Pani” na motywach pieśni maryjnych.
Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w programie.
Patronat medialny: TVP Kultura
Organy fromborskie
O pierwszych organach fromborskich niewiele można powiedzieć. W dokumentach kapituły fromborskiej z 1506 r. zachowała się wzmianka o budowie organów, w ramach naprawy zniszczeń wojennych. Sporządzenie instrumentu zlecono mistrzowi Janowi z Chojnic. Jak wynika z innego zachowanego dokumentu, ich budowa trwała jeszcze w 1513 r. Instrument zrabowali z katedry fromborskiej Szwedzi w czasie wojny w latach 1626-1629. Nowe organy pochodzą z 1683-1686 r. Ówczesny biskup warmiński Michał Radziejowski, powierzył ich budowę organmistrzowi Danielowi Nitrowskiemu z Gdańska. Barokową dekorację malarską wykonał Jerzy Piper z Lidzbarka Warmińskiego. Organy miały 27 głosów, ustawionych na trzech wiatrownicach suwakowych i trzy registry pomocnicze. Po kilku latach w zbudowanych i ozdobionych znacznym nakładem kosztów organach ujawniły się liczne usterki. Próba ściągnięcia ich konstruktora w celu dokonania naprawy Terlecki, organmistrz z Elbląga, wskazał na źródło ciągłych niedomagań instrumentu. Było nim pochylenie się empory, na skutek pęknięcia nad portalem ściany nośnej. Spowodowało to zniekształcenie traktury co z kolei unie powiodła się. Odtąd organy fromborskie nigdy właściwie nie były w pełni sprawne i przechodziły liczne naprawy, nie zawsze udane poprawki i uzupełnienia. W 1870 r. Maks niemożliwiło prawidłową pracę organów. W 1935 r. istotną rekonstrukcję, zmierzającą do poprawy stanu technicznego i jakości brzmienia instrumentu, wykonała firma organmistrzowska Emanuela Kempera z Lubeki. Zachowano wprawdzie stan pierwotny prospektu i część starych piszczałek, zmieniono jednak system wiatrownic na woreczkowo-wentylowe oraz trakturę z mechanicznej na elektromagnetyczną. Nad sklepieniem tzw. Kaplicy Polskiej zbudowano nowe organy chórowe”. Traktura elekromagnetyczna umożliwiła połączenie obu instrumentów. Stół gry o pięciu klawiaturach ręcznych i klawiaturze nożnej (tzw. pedał) umieszczono w prezbiterium, w pobliżu organów chórowych. Organy posiadały wówczas 48 głosów, rozdzielonych pomiędzy dwa instrumenty, organy główne (35 głosów) i organy chórowe (13 głosów). Pod koniec II wojny światowej organy fromborskie zostały zniszczone w ok. 60%. Dopiero w 1960 r. ksiądz Józef Sianko, salezjanin, wikariusz katedralny, rozpoczął prace zabezpieczające, a następnie odbudowę fromborskich organów. Wkrótce o pomoc poproszono zakłady organmistrzowskie: Włodzimierza Truszczyńskiego, Józefa Sobiechowskiego i Dominika Biernackiego. Opracowanie projektu rekonstrukcji i nadzór nad pracami powierzono doc. Janowi Jargoniowi z Katedry Organów Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Po szesnastu latach milczenia organy ożyły w 1962 r. Ostatni etap odbudowy i rekonstrukcji organów przypada na lata 1967-1970. Zadania tego podjęła się firma organmistrzowska Zygmunta Kamińskiego z Warszawy. Obecnie organy posiadają 67 głosów, w tym 51 – organy główne (4 manuały i pedał), 16 głosów organy chórowe (2 manuały i pedał). Całość łączy jeden kontuar, znajdujący się w nawie głównej, pod organami głównymi. W licznych przeróbkach i rozbudowach zaginęło pierwotne założenie estetyczne organów fromborskich z końca XVII w. Z dawnego instrumentu Daniela Nitrowskiego pozostał jedynie zabytkowy chór muzyczny i prospekt organowy. Dzięki rozbudowie zyskały natomiast organy szerokie możliwości brzmieniowe, pozwalające na wykonywanie wszechstronnego repertuaru. To, a także znakomita akustyka katedry sprawia, że organy fromborskie cieszą się coraz większym zainteresowaniem, zarówno koncertujących organistów z kraju i zagranicy jak i słuchaczy, licznie uczestniczących w corocznych letnich spotkaniach z muzyką organową. Według opinii wielu z nich fromborskie organy należą do grupy najpiękniejszych i najlepszych instrumentów w Polsce.