|
Znaczenie gestu wotywnego |
Św. Kwiryn - w głębi zawieszone wota, miedzioryt z końca XV w. Jednym z najbardziej powszechnych przejawów kultu świętych orędowników jest zwyczaj składania darów wotywnych. Zwyczaj ofiarowywania darów wotywnych (przejęty z kultury antycznej) rozwijał się symultanicznie wraz z rozprzestrzenianiem się od wieku IV kultu świętych męczenników i ascetów pojmowanych jako pośrednicy między Bogiem a człowiekiem. Większość cudów dokonywana za sprawą świętych dotyczyła sfery chorobowej, w ten sposób wiele sanktuariów przeobrażało się w centra taumaturgiczne - lecznice, gdzie świętość poddawana była nieustannej próbie przez akt doświadczalnego i publicznego ustępowania choroby.
Wotywna plakieta srebrna - walka dobra ze złem, kościół p.w. Nawiedzenia NMP, Stoczek Klasztorny
Wota wykonywano z żelaza, srebra, złota, wosku, szczególną grupę wotów stanowiły także wota malowane. W Starożytnej Grecji i Rzymie do najczęściej ofiarowywanych wotów należały przedstawienia rąk, dłoni, stóp (niekiedy w sandałach), piersi, oczu, uszu, fallusów i głowy. Zdarzały się też wota zdradzające dobrą czy wręcz wybitną wiedzę anatomiczną: korpusy z wnętrznościami, przedstawienia szczęki, kciuka, płuc, wątroby, ust, zębów, języka, tchawicy, pochwy, odbytu, jelit, pęcherza i nerek. W średniowieczu wota ukazujące organy ciała nadal pełniły istotną rolę - ciało rozczłonkowane nie tworzyło obszaru zbudowanego z elementów równoważnych, do najbardziej powszechnych wyobrażeń należały ujęcia rąk, nóg, dłoni, stóp, oczu, zębów, uszy, rzadziej ofiarowywano przedstawienia głowy, płuc, piersi, torsu, co stanowiło odbicie popularności pewnych schorzeń czy częstotliwości określonych skaleczeń/ okaleczeń/ incydentów. W pierwszej, podstawowej i fundamentalnej warstwie znaczeniowej wota-organy ciała stanowiły zdefiniowany obraz choroby. Ukazywały chory, kaleki organ, o którego uleczenie proszono, mogły także ukazywać uzdrowiony już fragment ciała, element napełniony nową energią. |
|