|
Wota malowane |
Św. Katarzyna, Matka Boża i św. Antoni Padewski, obraz wotywny, I poł. XVIII w., kościół p.w. św. Mateusza, Różynka
Obok wotów woskowych i srebrnych największą popularność zyskały wota malowane, do których trzeba zaliczyć obiekty malowane na drewnie, płótnie i ścianie (freski wotywne i wotywne graffiti). Najliczniejszą grupę tworzą wota malowane na desce rozpowszechnione pierwotnie w Europie, później zaś w Ameryce Północnej i Południowej określane jako: wotum, voeux, Votivtafel, Votivbild, Tafel, milagro, tabula votiva. Pierwsze wota malowane powstały niemalże jednocześnie w Italii i Niemczech w wieku XV. Malowane wota można podzielić na kilka grup tematyczno-ikonograficznych: 1. wota narracyjne, przedstawiające wypadki i niebezpieczne zdarzenia. Malowane wota są obiektami trudnymi do jednoznacznego zdefiniowania. Zapożyczają elementy kompozycyjne i środki wyrazu zarówno ze sztuki ludowej (dążność do symetrii, stosowanie jaskrawych, niekiedy agresywnych kolorów, uproszczenia w ujęciu postaci) jak i sztuki wysokiej (np. posługiwanie się detalami scenograficznymi takimi jak kotary, kolumny, draperie, woluty). W wotach malowanych bardzo istotną funkcję pełni napis/zapis/inskrypcja rejestrująca prośbę o łaskę/pomoc czy poświadczająca dziękczynienie bądź poręczenie, np. "ex voto"; na tablicach niemieckich "Maria hat geholfen" (Matka Boska pomogła). Tekst umieszczony na wotum funkcjonował jak równowartościowy składnik rejestracji zdarzenia. Uroczysty moment cudu jest przedstawiony obrazem ale też słowem, stając się jakby podwójnym dokumentem Dodatkowo napis podkreśla nie tylko duchowy wymiar daru, ale też łączone z nim pragmatyczne żądania. Zdarzają się obrazy z inskrypcjami typu "wenn du mir gibst, geb ich dir" (gdy mi dasz, ja dam tobie), "ch gebe dir, damit du auch gibst" (ja daję tobie, dlatego ty też mi dajesz). Charakterystyczną cechą wotów malowanych jest ich szczególny nastrój, klimat odświętności na pokaz, pozorny prowincjonalizm "ubrany" w urok intencji dziękczynienia. |
|