|
Srebrne wota |
Srebrna plakieta wotywna przedstawiająca wotanta adorującego św. Jerzego, 1687 r.
Srebrne wota pochodzące z kościoła p.w. św. Macieja w Bisztynku rejestrują niezwykłą formę kultu Najdroższej Krwi Chrystusa, praktykowanego w tamtejszym kościele od XVI wieku ? podczas mszy w czasie konsekracji chleba i wina, w momencie gdy biskup podnosił hostię miały upaść na ołtarz krople krwi. Już w czasach wczesnochrześcijańskich pojmowano Krew Chrystusa jako środek dobroczynny, ochronny. Według św. Jana Chryzostoma Krew Zbawiciela umacniała wiernych w walce ze złem: "Odeszliśmy od stołu niczym lwy ziejące płomieniami. Staliśmy się postrachem dla demona, myśląc o tym, Kim jest nasz Wódz i jak niezmiernie nas miłuje? Ta Krew, gdy godnie przyjęta, oddala demony, przywołuje aniołów, a nawet samego Pana aniołów? Ta Krew wylana oczyszcza świat cały? Ona jest ceną wszechświata, za którą Chrystus odkupił Kościół?" Uświęcona krew Chrystusa posiadała istotną funkcję - w literaturze mistycznej krew zalewa ciało Chrystusa, ale jest darem dla człowieka, przeistacza się w produkt medyczny. Krew Chrystusa i mleko Matki Boskiej stanowiły cenną naturalną substancję ratującą ludzkość. Wielka mistyczka - św. Brygida Szwedzka widziała w krwi Chrystusa lekarstwo i pocieszenie dla duszy. W Księdze VI "Objawień" św. Brygidy Chrystus przedstawia się jako wielki medyk, który z własnej krwi czyni produkt farmaceutyczny: "Jestem jak dobry lekarz, do którego biegną wszyscy będący w stanie go docenić, ponieważ wiedzą, że jego lekarstwo jest słodkie. (...). Ja, Bóg, jestem owym Lekarzem, chętnie daję Mój napój tym wszystkim, którzy z miłością żarliwą go pragną. Ten człowiek jest roztropny i zdolny do przyjęcia mego napoju, który nie chce trwać w grzechu, lecz spróbowawszy Mego napoju, ustawicznie przeżywa rozkosz i chętnie go pije". Srebrne wota składano na Jasnej Górze już w wieku XVI, jednak najwcześniejsze zachowane srebrne plakiety wotywne pochodzą z 1 ćwierci XVII wieku. Ten typ darów stał się jednym z istotnych elementów kreujących staropolską religijność, wyobrażających świat sarmackiej kultury i estetyki. Wota zawieszano przy cudownych wizerunkach, w sposób bardziej lub mniej uporządkowany, łącząc je z koralami i biżuterią wotywną, a niekiedy umieszczając wprost na obrazach kultowych. Wota srebrne zbliżały się w swojej charakterystycznej wypowiedzi do modlitwy, stanowiły formę ofiary wybitnie symbolicznej. Wota srebrne są "oszczędne", tajemnicze, hermetyczne, posiadają jeden kierunek przekazu: od ofiarodawcy do istoty czczonej, która obdarzona jest wyższą pojętnością i nie wymaga darów narracyjnych, opisowych. Sekret znaku wystarczy w dyskretnej rozmowie istoty boskiej /świętej z człowiekiem. Symbolicznemu wizerunkowi świętych służy zaburzona perspektywa, na wielu wotach święci stają się "olbrzymami" o rozmiarach przytłaczających drobne figurki wotantów bądź ukazany krajobraz. Ten celowy zabieg wyraża nadzwyczajną moc, którą dysponują święci. Kontrast ogromu ciał niebieskich uzdrowicieli z "bytami ziemskimi" sugeruje, który ze światów jest ważniejszy i dominujący. Wotanci przedstawiani na plakietkach wotywnych najczęściej ukazywani są w postawie klęczącej, co zostało przejęte z przedstawień fundacyjnych. Postawa klęcząca symbolizuje pokorę, uniżenie, akt oddania się Bogu w opiekę, stan głębokiej modlitwy. Klęczenie odbywa się w różnych miejscach - wotanci modlą się w pejzażu, na stylizowanych posadzkach wnętrz mieszkalnych, w scenerii własnej alkowy bądź na kościelnych klęcznikach. Postawa klęcząca bywa często wzmacniana przez różaniec trzymany w dłoniach. Różaniec podkreśla pobożność, duchowe skupienie, najprawdziwszy / intymny moment rozmowy z Bogiem; dodatkowo zyskuje jeszcze jedną funkcję - staje się obiektem magicznym, ochraniającym przed złem i chorobami. Strój paradny/strój osobisty. Świat człowieka jest wyrażany nie tylko przez gest, ale też przez strój i modę. Strój określa przynależność do płci, stanu społecznego, staje się wyznacznikiem sytuacji życiowej. Wotanci przedstawiani na plakietkach wotywnych ujmowani są zawsze w stroju odświętnym, noszonym z celebrą na specjalne okazje. Strój odświętny/niedzielny podkreślał niezwykły moment służenia Bogu, symbolizował uroczysty akt publicznego głoszenia zaistniałego cudu. Modlitwa do Boga i świętych staje się momentem niezwykłym, cennym, zaprezentowanym z szacunkiem, zatrzymanym na chwilę w uroczystym kadrze plakiety. Dominującą grupą ofiarującą srebrne wota była szlachta i magnateria, co odzwierciedla charakter strojów. Mężczyźni przedstawiani są w żupanach i deliach, często z szablą przy boku, dodatkowym atrybutem bywa często czapka obszyta futrem, spoczywająca obok wotanta, na ziemi. Spotykamy też portrety kobiet przystrojonych w kołpaki ciasno oplatające płócienny czepiec, czy noszące na głowach haftowane chustki, dla kontrastu młode dziewczyny ukazywano często w wiankach ? symbolizujących dziewictwo i gotowość pójścia za mąż. |
|