Pytania i odpowiedzi – ochrona mienia 2018

TREŚĆ ZAPYTAŃ SKIEROWANYCH DO ZAMAWIAJĄCEGO I WYJAŚNIENIA TREŚCI OGŁOSZENIA udzielone w dniu 06.12.2017r.

Dotyczy postępowania: przeprowadzonego na podstawie art. 138o Ustawy PZP – usługi społeczne – „Ochrona osób i mienia  Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku na rok 2018” – Znak sprawy: MMK/PN/1/2017.

Zamawiający informuje, że do przedmiotowego postępowania wpłynęły zapytania. Na podstawie § 9 ust. 4 Regulaminu udzielania zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi w Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, Zamawiający udziela wyjaśnień o następującej treści.

Treść pytań oraz treść udzielanych wyjaśnień brzmi następująco:

Pytanie 1

Zamawiający w Rozdziale XIX Ogłoszenia OPIS KRYTERIÓW, KTÓRYMI ZAMAWIAJĄCY BĘDZIE SIĘ KIEROWAŁ PRZY WYBORZE OFERTY WRAZ Z PODANIEM ZNACZENIA TYCH KRYTERIÓW ORAZ SPOSOBU OCENY OFERTY określił, iż będzie przyznawał punkty Wykonawcy, który zatrudnia pracowników na umowę o pracę. Jednocześnie w opisie przedmiotu zamówienia w pkt. 7 7. Zamawiający wymaga, aby wszystkie osoby zatrudnione przez Wykonawcę, świadczące u Zamawiającego usługę w zakresie fizycznej, bezpośredniej ochrony obiektu były w okresie realizacji umowy zatrudnione przez Wykonawcę na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów art. 22 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U.2014 poz. 1502 ze zm.). CHCIELIBYŚMY ZWRÓCIĆ UWAGĘ, IŻ KRYTERIUM OCENY OFERT W ZAKRESIE PREMIOWANIA (PRZYZNAWANIU PUNKTÓW) ZA ZATRUDNIENIE PRACOWNIKÓW NA UMOWĘ O PRACĘ jest logicznie sprzeczne w związku z wymaganiem przez Zamawiającego zatrudnienia wszystkich osób na umowę o pracę oraz niezgodne z prawem. Postawienie kryterium oceny ofert w zakresie zatrudnienia na umowę o pracę jest niezgodny z Ustawą prawo zamówień publicznych, o czym szeroko od dłuższego czasu wzmiankowano w komentarzach do ustawy i dodatkowo zostało utrwalone w orzecznictwie KIO, np. wyrok z KIO z dnia 3 kwietnia 2017r. sygn., akt KIO 486/17 oraz KIO 492/17, gdzie: „Zdaniem Izby wskazać należy, iż możliwość postawienia, jako kryterium oceny ofert wymagania, aby wykonawcy zatrudniali na podstawie umów o pracę osoby, które będą dedykowane do wykonania danego zamówienia, budzi szereg wątpliwości zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie.”, oraz „Zdaniem Izby tzw. klauzula zatrudnienia pracowniczego odnosi się do warunków realizacji zamówienia publicznego, a nie cech, które powinien posiadać podmiot ubiegający się o jego udzielenie. Zatrudnienie pracowników na podstawie umowy o pracę nie jest, bowiem kryterium wyboru wykonawcy ani kryterium udzielenia zamówienia.” Także „Zamawiający nie może ustalać takich kryteriów oceny ofert i przyznawania im takiej wagi, które de facto już na etapie składania ofert przesądzają o wyborze oferty określonego wykonawcy. Zastosowanie wadliwego kryterium prowadzi do niezapewnienia w postępowaniu zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.”

Odpowiedź:

Ustawodawca w art. 91 ust. 2a p.z.p. wprowadził, co do zasady obowiązek stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert.

W ogłoszeniu o zamówieniu na usługi społeczne – „Ochrona osób i mienia  Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku na rok 2018” – Znak sprawy: MMK/PN/1/2017 w rozdziale XIX. Zamawiający określił kryterium pozacenowe, którym jest zatrudnienie osób na podstawie umowy o pracę w ten sposób, że za każdą osobę zatrudnioną u Wykonawcy ( bez względu na charakter zatrudnienia), przyznawane będzie po 10 punktów, łącznie nie więcej niż 20 punktów, przy wadze tego kryterium  20%. Tak ustalone kryteria, nie zamykają Wykonawcom drogi do ubiegania się o zamówienie i są zgodne z zasadami przyjętymi w przepisach Pzp. Jeżeli nawet, dany Wykonawca nie preferuje w swojej polityce biznesowej zatrudniania pracowników na umowę o pracę, to może rywalizować w niniejszym postępowaniu z innymi Wykonawcami w oparciu o pozostałe kryterium oceny ofert określone w Ogłoszeniu, tj. kryterium cenowe.

Jak podkreśla KIO, Zamawiający w oparciu o przepisy PZP nie ma obowiązku precyzowania kryteriów w taki sposób, by w równym stopniu spełniać oczekiwania każdego z wykonawców. Zdaniem KIO, mogłoby to prowadzić do ograniczenia możliwości praktycznego wykorzystania przez Zamawiającego pozacenowych kryteriów oceny ofert i byłoby sprzeczne z celem, jakim kierował się ustawodawca przy tworzeniu aktualnie obowiązujących w tej mierze przepisów zamówieniowych. ( Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 4 grudnia 2014 r. sygn. akt KIO 2354/14). Nadto zaś KIO stoi na stanowisku, że Zamawiający może ustanowić, jako kryterium oceny ofert również właściwości podmiotowe wykonawcy. Przedmiot zamówienia może wykonać, bowiem każdy zespół osób o odpowiedniej wiedzy i doświadczeniu, bez względu na formę zatrudnienia pracowników.

Przepis art. 91 ust. 2 ustaw Prawo zamówień publicznych faktycznie przewiduje, iż kryteriami oceny ofert są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia,  w szczególności aspekty społeczne. W ocenie Izby Odwoławczej dbanie przez Zamawiającego, aby Wykonawca, który ma realizować przedmiot zamówienia, zatrudniał swoich pracowników na umowę o pracę, a nie zlecenia, jest w interesie społecznym. Co też skutkuje tym, iż w/w kryterium jest możliwe do zastosowania.

Natomiast, co do opisu przedmiotu zamówienia dział 3.1) ustęp 7. dotyczy on Wykonawcy, który będzie już świadczył u Zamawiającego usługę a zatem wybranego. Jest to obowiązek, który w ocenie Zamawiającego ma służyć zapobieganiu nieuczciwym praktykom. Jeżeli doszłoby do wyboru Wykonawcy w oparciu jedynie o kryterium ceny, obowiązek ten nie będzie zrealizowany.

Ponadto należy zauważyć, iż przedmiotowe zamówienie prowadzone jest na podstawie art. 138o ustawy PZP ze szczególną dbałością o zachowanie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców

Pytanie 2

Czy Zamawiający dopuszcza realizację zamówienia przez osoby niepełnosprawne?

Odpowiedź:

W ogłoszeniu o zamówieniu na usługi społeczne – „Ochrona osób i mienia  Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku na rok 2018” – Znak sprawy: MMK/PN/1/2017 znajdującym się na stronie internetowej zamawiającego zawarta jest informacja dotycząca osób niepełnosprawnych – 3. 1) Opis przedmiotu zamówienia, zakres i wielkość zamówienia, ust. 11. Dobór pracowników Wykonawcy pkt 3 i pkt 4.

Pytanie 3

Zamawiający określa zdolność techniczną i zawodową wykonawcy poprzez wykonanie trzech usług w zakresie ochrony osób i mienia, bez wskazania czasu trwania, minimalnej wartości zrealizowanego zamówienia oraz przedmiotu zamówienia. Tym samym, zgodnie z warunkami ogłoszenia wystarczającym będzie legitymowanie się przez wykonawcę trzema usługami trwającymi nawet kilka dni, o znikomej wartości i wykonywanej dla np. osób fizycznych (ochrona domu jednorodzinnego) lub niezwiązanych z przedmiotem zamówienia (np. kiosk lub parking). Chcielibyśmy zwrócić uwagę, iż wymagania Zamawiającego winny być określone w sposób proporcjonalny i adekwatny do przedmiotu zamówienia, tym samym doświadczenie wykonawcy powinno dotyczyć ochrony muzeum.

Odpowiedź:

W ogłoszeniu o zamówieniu na usługi społeczne – „Ochrona osób i mienia  Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku na rok 2018” – Znak sprawy: MMK/PN/1/2017 znajdującym się na stronie internetowej Zamawiającego zawarta jest informacja dotycząca zdolności technicznej i zawodowej wykonawcy.

Ponadto w ww. Ogłoszeniu dział 3. 1) Opis przedmiotu zamówienia, zakres i wielkość zamówienia, ust. 11 Dobór pracowników Wykonawcy pkt 6 Kwalifikacje/umiejętności pracowników Wykonawcy.