OFERTA EDUKACYJNA 2016 r.

Obowiązuje w roku 2016 (w okresie: 01.01.2016 – 24.06.2016 oraz 01.09.2016 – 31.12.2016).

Dział Edukacji – Planetarium i Park Astronomiczny prowadzi działalność edukacyjną skierowaną do różnych grup odbiorców. Zajęcia prowadzone są na salach ekspozycyjnych Muzeum, w sali edukacyjnej, jak również w terenie: w Parku Astronomicznym oraz w ogrodzie dawnego Szpitala św. Ducha (Dział Historii Medycyny) przy ulicy Starej. Zajęcia skierowane są do dzieci i młodzieży z różnych etapów edukacyjnych, począwszy od przedszkola, przez szkołę podstawową i gimnazjum do szkoły średniej. Część tematów możliwa jest również do realizacji na zajęciach skierowanych do studentów.

Zamawianie zajęć:

- Lekcje i warsztaty należy zamawiać z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem;
- Rezerwować zajęcia można za pośrednictwem poczty elektronicznej (adres e-mail:   planet@frombork.art.pl) lub telefonicznie (nr tel. 55 244 00 83 lub 55 243 80 88), jak również osobiście;

- Grupa nie może liczyć więcej niż 25 osób;
- Czas trwania lekcji – 45 min.
- Czas trwania warsztatów – 1 godz. 15 min.
- Cennik zajęć:  lekcja muzealna – 40 zł, warsztaty – 60 zł

Zapraszamy do zapoznania się z tematyką proponowanych zajęć dla poszczególnych etapów edukacyjnych.

Tematy lekcji muzealnych odbywających się na salach ekspozycyjnych Dawnego Pałacu Biskupiego:

1. Co to jest muzeum? (klasy IV–VI szkoły podstawowej).

Zajęcia zapoznają uczestników z rolą i zadaniami muzeum. Wprowadzają w naukę historii poprzez wprowadzenie pojęcia źródło historyczne oraz jego przykładów. Przedstawiają różne formy ochrony zabytków.

2. Mikołaj Kopernik – człowiek Odrodzenia (klasy IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła średnia).

Zajęcia przedstawiają słuchaczom Kopernika jako wszechstronnego humanistę. Prezentują różne dziedziny działalności uczonego.

3. Mikołaj Kopernik – mieszkaniec Warmii (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia).

Zajęcia przedstawiają działania Kopernika na Warmii. Ukazują jego życie jako kanonika warmińskiego. Prezentują miejsce, w którym żył oraz osiągnięcia mające znaczenie dla Warmii.

4. Mikołaj Kopernik i teoria heliocentryczna (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia).

Zajęcia poświęcone znaczeniu zmian w postrzeganiu świata, jakie zapoczątkował Kopernik, formułując teorię heliocentryczną.

5. Wpływ przeszłości (klasy IV – VI szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła średnia).

Jak muzealia oddziałują dziś na odbiorcę, turystę. Zadania na wyobraźnię, własną koncepcję zabytku.

Warsztaty odbywające się na salach ekspozycyjnych Dawnego Pałacu Biskupiego:

1.  Prostota (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia).

Historia jednego eksponatu omówiona w prosty i krótki sposób. Elegancja prostoty/prostota elegancji. Mały muzealnik ze szkłem powiększającym czy rękawiczkami muzealnymi przy pracy.

Tematy lekcji muzealnych odbywających się w Szpitalu św. Ducha:

1.  Medyczne przygody w Szpitalu św. Ducha (klasy IV – VI szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła średnia).

Kim był lekarz wczoraj, kim jest dziś; szpitalnictwo, sprzęty medyczne i apteczne. Opowiastki wraz z prześledzeniem muzealnych eksponatów.

2. Ogród zielny i jego funkcja (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia).

Spacer po szpitalnym ogrodzie z wyjaśnieniem do czego służył, czym był, wraz z omówieniem poszczególnych przykładów flory.

Tematy lekcji odbywających się w Parku Astronomicznym.

1. Jak Kopernik obserwował niebo? (klasy IV – VI szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła średnia).

Zajęcia obejmują prezentację kopii instrumentów Kopernika, opis sposobu ich używania, a także poświęcone zachowanym danym obserwacyjnym.

2. Historia obserwacji teleskopowych – od teleskopu Galileusza do teleskopów współczesnych (klasy IV – VI szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła średnia).

Zajęcia obejmują pogadankę na temat konstrukcji pierwszych lunet  i pierwszych obserwacji dokonanych przy ich pomocy oraz prezentację historycznych teleskopów.

3. Obserwujemy Słońce – historia obserwacji (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia).

Zajęcia obejmują pokaz obserwacji Słońca przy pomocy kopii XVII-wiecznych lunet, współczesnych teleskopów amatorskich oraz teleskopu słonecznego.

Warsztaty odbywające się w Parku Astronomicznym.

I. Cykl – sztuka i astronomia:

1. W pracowni malarskiej – portretujemy Mikołaja Kopernika (przedszkole, szkoła podstawowa).

Uczestnicy mają za zadanie wykonać wizerunek wielkiego astronoma. Przed przystąpieniem do pracy słuchają pogadanki na temat -  „Skąd wiemy jak wyglądał Mikołaj Kopernik”, połączonej z prezentacją portretów astronoma powstałych w okresie od XVI do XX w. Następnie uczniowie przystępują do wykonywania wizerunku za pomocą farb wodnych, kredek lub ołówka.

2. W pracowni rzemieślnika – luneta też może być piękna (klasy IV-VI szkoły podstawowej).

Zajęcia rozpoczyna opowieść na temat historii powstania lunety i pierwszych obserwacji astronomicznych, dokonywanych przy jej pomocy przez Galileusza. Uczniowie zapoznają się z układami optycznymi lunet i teleskopów astronomicznych.  Następnie wykonują w grupach modele lunet.

3. W pracowni architekta – zegar słoneczny jako element architektury (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia).

Uczniowie w grupach wykonują modele zegarów słonecznych, które chcieliby umieścić w swoim otoczeniu. Na początku warsztatów zapoznają się z zasadą działania horyzontalnego zegara słonecznego. Obserwują cień wbitego w ziemię gnomonu, a następnie słuchają  pogadanki na temat -  „Jak zbudować horyzontalny zegar słoneczny?”.

4. W pracowni kartografa. Mapa nieba – od dzieła sztuki do przedmiotu użytkowego (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum).

Uczestnicy zapoznają się z wizerunkami gwiazdozbiorów znajdujących się na mapach nieba pochodzących z różnych okresów historycznych. Zajęcia rozpoczyna pogadanka na temat historii gwiazdozbiorów i map nieba, w której w sposób szczególny zostały uwzględnione mapy nieba wykonane przez Jana Heweliusza – astronoma i artystę. Następnie uczniowie przy pomocy technik rysunkowych – kredek, ołówka, węgla, tworzą wizerunki własnych gwiazdozbiorów.

II. Cykl – żurawie kaprysy:

1. Rysuję co widzę (przedszkole, szkoła podstawowa).

Obserwacje otoczenia wraz z oprowadzaniem uczestników po Parku Astronomicznym, by następnie przenieśli oni na papier to, co spontanicznie zaobserwowali.

2. Góra i dół (przedszkole, szkoła podstawowa).

Opowieść o tym, co na górze, czyli nad naszymi głowami świeci, ale i jak i co spada. Gwiezdne opowieści wraz z warsztatem.

3. Prawa i lewa (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum).

Trochę gwiezdnej geografii. Gdzie się znajdują znaki zodiaku, planety i cały ten kosmos.

4. Pętelkowe zabawy (przedszkole, szkoła podstawowa).

Performatywna zabawa w akcję i interakcję, budująca zaufanie. Tworzenie gwiezdnych szlaków i gwiezdnego nieba z przeplatających się kolorowych nitek.